Ga naar de inhoud

Wandelroute Assen Baggelhuizerplas en Pelinckbos – 7,8 km

Deze wandelroute Assen gaat door een natuurgebied aan de rand van de stad. Je komt over een voormalig militair oefenterrein, langs een visvijver, een recreatieplas (Baggelhuizerplas) en door een oud bos, het Pelinckbos.

Wandelroute Assen, Baggelhuizerplas en Pelinckbos

Ik loop dit rondje zelf graag, het maakt niet uit in welk jaargetijde. Het gebied ziet er telkens weer een beetje anders uit. Ik heb deze route zelf uitgezet en wil je graag laten meegenieten.
Voor deze route is een GPX-bestand beschikbaar (zie onderaan dit blog).
Ik ben benieuwd wat je van deze route vindt en zou het leuk vinden als je een reactie achter laat.

Parkeren wandelroute Assen

Carpoolplaats Kloosterveen

Als je met de auto komt kun je op de carpoolplaats parkeren. Hier begint deze wandelroute Assen.
Er is voldoende parkeergelegenheid, er staat een picknicktafel en er is een mogelijkheid om je fiets overdekt neer te zetten.
Het eerste stukje loop je langs de weg richting hotel Van der Valk. (ong. 300 meter)
Hier steek je de weg over en loop je al het natuurgebied in.

Voormalig militair oefenterrein

Via een smal paadje loop je het bos in. Let op, soms moet je een stukje van dit pad delen met mountainbikers.

IMG20220819105139 1
voormalig militair oefenterrein

Je komt uit op een voormalig militair oefenterrein. Vandaag is het genieten van de heide die al paars kleurt. Een mooi contrast met de zandpaden. Helaas niet helemaal goed te zien op de foto.

Een stukje verderop verlaat je dit terrein en volg je het fietspad dat langs volkstuintjes loopt.
Je ziet de volktstuintjes aan je rechterhand.
Op de driesprong van fietspaden sla je rechtsaf en volg je het pad totdat je bij een kleine parkeerplaats uit komt.

Vliegvisvijver

Vliegvis vijver

De wandelroute Assen komt langs een vliegvisvijver. Met een beetje geluk zie je wat vissers in het water staan. Er is hier een heuse vliegvisvereniging. Een stukje verderop zie je een zwaluwentil. Deze paal is hier ooit neergezet, zodat zwaluwen hier hun nestjes konden bouwen. Het ziet er nu wat verwaarloosd uit.

Zwaluwentil

Ietsje verder ben je bij een parkeerplaats aangekomen en zie je de recreatieplas (Baggelhuizerplas) voor je. Later in deze wandeling loop je er langs en kun je het gebied veel beter zien.
Bij deze parkeerplaats slaat de wandelroute Assen rechtsaf en loop je een stukje over een zandpad.

zandpad

Aan het eind ervan sla je rechtsaf en volg je een stuk fietspad totdat je aan de linkerkant een breed bospad ziet met een slagboom. Hier gaat de wandelroute Assen het Pelinckbos in.

Pelinckbos

Het is een oud bos, dat oorspronkelijk toebehoorde aan de familie Pelinck en later is opengesteld voor publiek. Het is er over het algemeen rustig. Aan de rechterkant heb je een stuk boerenland. Nu staat er mais, maar het veld heeft ook wel eens vol tulpen gestaan.
Op de viersprong sla je rechtsaf en passeer je een oud turfvaartje. Vandaag staat deze helemaal droog, maar meestal staat er wel water in. Als je voor je (in de verte) verkeer ziet rijden, dan is dat de weg van Assen naar Smilde.
Zo ver loop je niet door; je gaat het eerste pad aan de linkerkant in.

Pelinkcbos

Op een gegeven moment kom je langs een afgerasterd veldje aan de rechterkant. Hier hebben we eens een ree gezien, die ons eerder in de gaten had dan wij de ree. Soms staat er een paard of ander vee.

Vennetje

Een stukje verderop passeer je weer een turfvaartje (wijk).

Turfvaart (ook wel “wijk” genoemd), staat tegenwoordig vaak droog.

Vlak daarna zie je aan de linkerkant een vennetje. Het bevindt zich op privé-terrein. Vandaag ligt er een laag alg over het water, waarschijnlijk door het warme weer van de afgelopen periode. Het is hier bijna altijd stil en ziet er betoverend uit.

Vennetje

Ooit heeft aan dit watertje een vakantiehuis gestaan van de familie Pelinck (heb ik me laten vertellen) dat later is afgebroken omdat er vaak werd ingebroken. Het enige dat er nu nog staat is een houten gebouwtje dat er verlaten en enigszins vervallen uit ziet.

Houten gebouwtje

Op de volgende kruising, ga je linksaf. (als je rechtdoor zou lopen, loop je richting Bovensmilde).
Het pad ziet er vandaag schitterend uit, met de zon die door het bladerdak schijnt.

De temperatuur loopt al weer aardig op richting 25 graden. Warm zat om te lopen. Je loopt dit pad uit tot het eind en slaat daar linksaf.
In natte periodes moet je op dit stuk wel eens uitkijken dat je geen natte voeten krijgt, maar vandaag is dat niet het geval.

kruising

Op een grote kruising sla je rechtsaf. In de herfst ligt het hier bezaaid met gele en oranje blaadjes. Altijd een prachtig gezicht.

Je volgt het pad dat verderop afbuigt naar links. Aan het eind ervan kom je langs een hek en verlaat je het Pelinckbos.

Hek bij Pelinckbos

Baggelhuizerplas Assen

Je vervolgt de wandelroute Assen en slaat rechtsaf het zandpad op en vrij snel daarna linksaf een smal paadje langs de bosrand in. Dit paadje komt uit bij de Baggelhuizerplas.

IMG20220819115739 1
Baggelhuizerplas

Het is een voormalige vuilstortplaats, maar nu een recreatiegebied. Er worden veel activiteiten georganiseerd. Bootcamps, beachvolleybal, sportactiviteiten voor kinderen in de vakanties, maar ook vindt hier jaarlijks het Bevrijdingsfestival plaats.

Je loopt hier over het verharde pad, met de plas aan je linkerkant. Alle zijwegen kun je negeren. Aan de zijkant van de plas zie je rechts een manege en een stukje verderop, aan het einde van de plas, bevindt zich een hondenstrand. Hier verlaat je het gebied van de plas en loop je via de weg verder.

Moestuin van der Valk Assen

Je slaat het eerste pad rechts in. (Pas op voor overstekende mountainbikers.) Het pad is half verhard. Je loopt hier langs de moestuin van Hotel van der Valk. Hier krijgen werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt de gelegenheid om (weer) werkervaring op te doen.

Tegenover de moestuin

Het pad loopt verder langs een perceel dat met prikkeldraad is afgezet, en voorzien is van een bord ” verboden toegang” . Ik vraag me altijd af wat er achter deze wal verborgen zit.

Perceel, afgezet met prikkeldraad

Je vervolgt het pad met de bocht mee naar rechts en komt uit bij de parkeerplaats van Van der Valk. Aan de linkerkant een vijver met wat kleinvee en een fontein. Het water staat vandaag erg laag.

Je loopt via de parkeerplaats naar de doorgaande weg, die je oversteekt om vervolgens weer uit te komen bij de carpoolplaats, waar je de wandelroute Assen bent begonnen.

Inkorten?

Ik hoop dat je hebt genoten van deze wandelroute Assen. Mocht je de route te lang vinden; er zijn meerdere mogelijkheden om de route in te korten. Hieronder een paar tips:

• Na de zwaluwentil kom je bij een kleine parkeerplaats. Vanaf hier kun je eventueel rechtdoor lopen en het bosgedeelte laten liggen. Je loopt dan een rondje om de plas en komt vanzelf weer uit op de route.
  • Als je uit het bos komt en richting de plas loopt, kun je in plaats van rechtsaf ook een stukje linksaf gaan. Vrij snel daarna kun je rechts over een dam naar de andere kant van de plas lopen. Als je daar het pad links aanhoudt, kom je uit op een verharde weg. Daar sla je rechtsaf en, na de parkeerplaats aan je linkerhand, naar links. Je loopt dit pad helemaal uit tot je een tankstation ziet. Hier sla je rechtsaf en loop je richting hotel van der Valk. Links steek je de weg over richting de carpoolplaats.
  • In plaats van te parkeren op de carpoolplaats is er meestal ook wel ruimte aan de Zoom (vlak bij van der Valk). Dit scheelt zo’n 600 meter.

Parkeren en meer

• Parkeren: Carpoolplaats, Kloosterveen: Balkendwarsweg 3, Assen
  • Afstand: 7,8 km
  • Gelopen op 19 augustus 2022
  • Weer: zonnig 20-25 graden
  • Gelopen met Joke
  • Op zoek naar meer wandelinspiratie? Kijk dan eens bij mijn andere wandelroutes.
  • Hieronder vind je de route in GPX formaat. (uitleg gebruik GPX)