Etappe vanaf de brug in Ravenswoud, langs het water en door bos naar het eindpunt in Appelscha. Het is een verrassende en afwisselende etappe.
Ravenswoud

We vertrekken vanaf de brug in Ravenswoud.

We volgen de weg langs het water tot het dorp Appelscha. Onderweg zien we een wilde hyacint.

Een mooi doorkijkje over het water. Tussen de bomen door zien we een paard.

Langs het water staan een tweetal bankjes. In het frame van de bank staat de naam Oostellingwerf en het gemeentewapen. Mooi gemaakt. We zien de bankjes op meerdere plekken staan.

Het is vandaag windstil. Dan heb je van die mooie weerspiegelingen in het water.

We komen langs een voedselbank voor bijen. Grappig.

Appelscha
En dan lopen we het dorp Appelscha binnen.

Iets verderop zien we een beeld ter nagedachtenis aan een trieste gebeurtenis.
In 1943 sneuvelden op dit punt aan de Eerste Wijk drie deelnemers aan de plaatselijke melkstaking.
Op hun vlucht voor de Duitse agressor werden zij vanuit een overvalwagen, lafhartig in hun rug doodgeschoten.

Bovenstverlaat
We komen bij de Compagnonsvaart. Hier vind je diverse borden van de historische route.
Aan de Compagnonsvaart zien we meerdere markante gebouwen. Niet gebouwd voor arme mensen.


Sluisje bij Bovenstverlaat.


We steken het water over via onderstaande smalle brug.

We komen langs een bijzondere auto. Later zullen we deze auto als hekkensluiter van een grote groep motorrijders voorbij zien komen.

Bergbosje
We komen door een verrassend mooi bosje. Op het hek staat: ’t Bergje Bos.

’t Bergje Bos is één van de oudste boslocaties van Appelscha, zelfs ouder dan het Drents-Friese Wold.
Het bestaat al sinds 1871. Het wandelparkje is aangelegd met stervormige paden en heeft in het midden een vijver.

Bloesem in de bomen.

We verlaten het Bergbosje via een bruggetje.

We steken de weg over en zien aan de overkant Het Reserve Bos.

Het is een rustig bos om te wandelen. We komen langs een insectenhotel. Erg mooi gemaakt.

En als je op zoek mocht zijn naar honing? Dan heb je pech, want de honing is op.

We zien weer een mooi paars plantje. Google leert ons dat dit de tuinjudaspenning is.

Winterburcht
Mijn oog valt op een stapel takken en bladeren. Er staat een bord bij. Het blijkt een winterburcht te zijn.

Deze dient als schuilplaats voor allerlei dieren zoals egels, padden, spinnen en lieveheersbeestjes.
De diertjes kruipen diep in de berg en hebben zo een grotere overlevingskans in het winterseizoen.
Toen we in het bos liepen, hoorden we een ooievaar klepperen. En ja hoor, nu zien we de ooievaar op zijn nest zitten.

Golfbaan
Het Stellingenpad leidt ons langs de golfbaan van Appelscha.

Vlak daarna komen we langs het openlucht zwembad van Appelscha.

Ondanks dat het nog niet superwarm is, zijn er toch een flink aantal zwemmers te vinden.
We vervolgen het pad en komen weer een stuk door het bos. Op een boomstronk zie ik wat eikels liggen.


Zandvlakte Appelscha
Vlakbij het eindpunt van deze etappe komen we langs een zandvlakte. In vroegere tijden werden hier bergfeesten gehouden. Dit was een grote toeristentrekker.

Het is hier best heuvelig en je ziet veel vliegdennen. De wortels zijn vrij gekomen door het verstoven duinzand.

De zandvlakte van Appelscha.

En dan zijn we nu echt bijna aan het einde van het Stellingenpad gekomen. Het hek nog even door en dan zijn we er.

Aan de overkant zien we de ingang van het klimbos. Daar begonnen we het Stellingenpad.

Op het pleintje, naast het Toeristisch informatiepunt Appelscha, vieren we dat we het pad hebben afgerond.

Dat wordt koffie met wat lekkers. Stiekem vind ik het jammer dat het pad klaar is. Ik heb er erg van genoten.

Parkeren en meer:
- Parkeren beginpunt: kruising Compagnonsweg / Bokslootsweg Ravenswoud
- Parkeren eindpunt: Boerenstreek Appelscha
- Afstand: 6 kilometer
- Kaartnummers: 37, 38.
- Gelopen op: 26 april 2026
- Wandelknooppunten: 77, 79, 19, 16, 14, 79, 15,12.
- Alle etappes van het Stellingenpad door mij gelopen vind je hier.
Dit was onze laatste etappe van het Stellingenpad. We hebben het pad met veel plezier gewandeld.
Ik hoop dat ik jullie mee heb laten genieten door het schrijven van de verslagen en misschien ben je zelfs wel enthousiast geraakt en ga je het Stellingenpad ook lopen.
VEEL WANDELPLEZIER!
Marian