Deze etappe gaat vanuit Huis ter Heide (nabij Veenhuizen) dwars door het natuurgebied Fochteloërveen naar Ravenswoud.
Huis ter Heide
We starten deze etappe vanuit Huis ter Heide. Aan de overkant zien we de aspergekwekerij / boerderijwinkel Hoorn en ook de gevangenis van Veenhuizen.

We volgen het pad naast het kanaal totdat deze zich splitst. Dan gaan we links.

We komen over een bruggetje.

Jaren geleden kon je vanaf dit bruggetje linksaf om over het Fochteloërveen te fietsen of te wandelen.
Het pad dat er toen lag is er niet meer.
We lopen verder en komen langs een groot hoogteverschil in het water.

Het hoogteverschil is volgens mij wel twee meter.
We vervolgen het pad langs een klein heideveld en lopen verderop de bossen van Bankenbosch in.


Bij wandelknooppunt 32 slaan we linksaf en lopen we in de richting van het Fochteloërveen.

Zoals je op bovenstaande foto kunt zien, zijn hier heel veel wandel- en fietsroutes.
Zomers is het hier ook vrij druk, maar daar hebben we vandaag weinig last van.
Drenthepad
Het Drenthepad komt hier ook langs, een erg mooi lange-afstandspad. Aan het begin en aan het einde van het Fochteloërveen staat een bankje met het opschrift “Drenthepad”.

We vervolgen het rechte fietspad richting het Fochteloërveen. Sommige bruggetjes zien er niet al te best meer uit.

Vlak voordat we het Fochteloërveen betreden, zien we een picknicktafel met daarnaast een houten sculptuur van een kraanvogel. Mooi gemaakt.

Fochteloërveen
Het Fochteloërveen is een van de laatste ongerepte hoogveengebieden van Nederland.
Het ligt op de grens van Friesland en Drenthe.
Op onderstaande foto zie je het fietspad en het zandpad dat dwars over het Fochteloërveen loopt.

Als de heide paars bloeit is het hier prachtig, hoewel het paars op sommige plekken overwoekerd is door gras.
Sommige stukken zijn erg nat en moerasachtig.

Je kunt via een vlonder het heideveld in. Leuk detail (althans voor mij): jaren terug hebben wij van deze vlonder een foto gemaakt. Die hebben we vergroot en deze hangt sindsdien bij ons aan de muur bij de eetkamertafel. Een eigengemaakt “schilderij”.

Veenpluis
De veenpluis bloeit in overvloed.

Werk in uitvoering

Dit unieke Natura 2000-gebied kampt met verdroging, waardoor het risico bestaat dat het hoogveen verdwijnt en de biodiversiteit afneemt. Om dit te voorkomen, worden maatregelen genomen om het gebied te behouden voor de toekomst.

Er is een hele “fabriek” opgetuigd om de impact van de werkzaamheden in dit gebied zoveel mogelijk te beperken.

Op bovenstaande foto zie je de lange elektrische transportbanden die zand en leem vervoeren vanuit het depot door het Fochteloërveen. De kades in dit gebied worden versterkt en hersteld zodat het water beter vastgehouden en verdere verdroging voorkomen wordt. Door deze ingrepen blijft regenwater langer in het gebied, waardoor het veenmos zich kan herstellen en het ecosysteem in stand blijft.
Grenspaal
We zien midden op het Fochteloërveen een grenspaal. Dit zal de grens zijn tussen Drenthe en Friesland.

Op dit punt gaan we even schuilen voor een regenbui. Net op dat moment komt er iemand van Natuurmonumenten aan lopen. We praten even gezellig over de werkzaamheden die momenteel in dit gebied plaatsvinden. Na de regen lopen we gezamenlijk een stukje verder door het veen.
Meetmast
Dan komen we langs een meetstation. Ik dacht eerst dat het een weerstation was, maar dat ligt toch net iets anders.

Het blijkt een meetmast te zijn. Wageningen University & Research en Natuurmonumenten doen hier onderzoek naar de effecten van natuurherstelmaatregelen op ons klimaat. Deze meetkast meet de opname van CO2 en uitstoot van methaan (broeikasgassen) in dit deel van het Fochteloërveen.
We naderen het eind van het Fochteloërveen en vragen ons af of het pad ietsje is omgelegd ten opzichte van het boekje van het Stellingenpad.
We besluiten om rechtdoor te lopen en komen dan ook weer uit op de route. Achteraf hadden we toch ergens linksaf richting een plas moeten gaan denk ik. Gauw nog even een foto gemaakt van het gemiste stuk (of toch niet gemist… ik weet het niet)

Aan deze andere kant van het Fochteloërveen is een parkeerplaats. Vanaf hier kun je diverse routes wandelen, maar ook fietsen. Er is zelfs een historische fietsroute te vinden.

Ik heb de link toegevoegd van de historische fietsroute. Lijkt me leuk om die ook eens te fietsen.
Brunstingerplas
Hieronder een doorkijkje naar de Brunstingerplas.

Vogelkijkhut Fochteloërveen
Als we het grote veld verlaten hebben, zien we een bordje staan dat verwijst naar een vogelkijkhut.

Vanaf dit punt heb je een mooi overzicht over de Brunstingerplas. In het huisje zitten een paar vogelnestjes.
We wandelen verder.

De Fochtel
We komen nu door een waterrijk gebied. De Fochtel.


We lopen verder over het fietspad.

Diverse kleuren groen in de verte. Het voorjaar doet goed haar best.

Iets verderop lopen we weer door een bos langs het water.

Plaggenhut
We komen langs een plek in het bos waar in de vorige eeuw een plaggenhut stond, waarin veenarbeiders konden rusten. Lees vooral het verhaaltje even, je wordt er stil van.


Bij een splitsing vinden we een picknicktafel. Een mooi rustpunt. We kijken uit op een kleine ronde plas.

Vlakbij de picknicktafel is een kleine parkeerplaats waar diverse wandel- en fietsroutes starten.

We vervolgen het rechte fietspad langs het water.

Verderop komen we over een stuk onverhard pad.

De bloesem zit volop in de bomen. Mooi gezicht.

Langzaam maar zeker naderen we het eindpunt van vandaag in Ravenswoud.



Ravenswoud

En dan zijn we bij de brug van Ravenswoud. Hier eindigt onze etappe van vandaag.
Wat een mooie route hebben we gelopen. We hebben het getroffen met het weer en het feit dat het rustig was op het Fochteloërveen.
Nu nog 1 etappe en dan zijn we weer in Appelscha en hebben we het Stellingenpad rond gelopen.
Parkeren en meer:
- Parkeren beginpunt: Kolonievaart Huis ter Heide (Drenthe)
- Parkeren eindpunt: kruising Compagnonsweg / Bokslootsweg Ravenswoud
- Afstand: 11 kilometer
- Kaartnummers: 36, 37.
- Gelopen op: 19 april 2026
- Wandelknooppunten: 01, 32, 27, 24, 51, 56, 77.
- Alle etappes van het Stellingenpad door mij gelopen vind je hier.
Mooi verslag en leuke foto’s
Harry
Mooi verslag van deze leuke etappe
Nog ca. 5 km dan bij de finish 👍👍👍